INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Cyprian Godebski      "Portret Cypriana Godebskiego" Luisa Ricardo Falero (frag.)

Cyprian Godebski  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 1959-1960 w VIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Godebski Cyprian (1835–1909), artysta rzeźbiarz. Ur. 30 X w Mery-sur-Cher we Francji. Był wnukiem Cypriana (ur. 1765), pułkownika legionów polskich i poety, a synem Franciszka Ksawerego (1801–1869), historyka i działacza polskiej emigracji we Francji. G. kształcił się w polskiej szkole Batignolles w Paryżu. Wcześnie rozbudzony w nim talent artystyczny kształtował się w pracowni rzeźbiarskiej Fr. Jauffroya, w której G. przebywał przez pięć lat, utrzymując się z nauczania rysunków w szkołach miejskich i w szkole batignollskiej. Najwcześniejsze prace, powstałe w okresie jego nauki u Jauffroya (medaliony z popiersiami J. U. Niemcewicza, ojca artysty, A. Mickiewicza, architekta Cl. A. C. Gonëla czy H. Z. Rendu), świadczą, że już wtedy precyzowała się osobowość artystyczna G-ego jako zamiłowanego i celnego portrecisty. Debiutował w Salonie paryskim w r. 1857, pokazując marmurowe popiersie admirała L. Fr. R. de La Susse. Pracował też wówczas przy odnawianiu Luwru.   

W r. 1858 wraz z ojcem, którego powołano do Lwowa dla objęcia posady kustosza w Zakładzie Ossolińskich, przyjechał G. do Galicji i dzięki poparciu namiestnika, A. Gołuchowskiego, otrzymał w Wiedniu zamówienie na rzeźbiarskie wyposażenie świeżo wznoszonego neogotyckiego gmachu inwalidów wojsk. we Lwowie. W ciągu trzech lat (do r. 1861) wykonał monumentalne posągi symbolizujące Austrię i Galicję (umieszczone w fasadzie), posągi marszałków austriackich (wewnątrz budynku) i dwunastu apostołów (w kaplicy). Z tego okresu pochodzą też jego popiersia: namiestnika Gołuchowskiego, J. Dzieduszyckiego i M. Ossolińskiego (dla Zakładu Ossolińskich), zaś z zamierzonego dużego cyklu statuetkowych portretów wybitnych lwowskich literatów i artystów popiersia W. Pola, J. N. Nowakowskiego, K. Mikuliego. Dla Koła Literacko-Artystycznego wyrzeźbił biust J. I. Kraszewskiego. We Lwowie powstały też wśród innych dzieł cztery pomniki cmentarne (m. i. literata W. Łozińskiego na cmentarzu łyczakowskim oraz bankiera O. Hausnera w Brodach). W r. 1861 wyjechał G. do Wiednia, gdzie znalazł protektorów na dworze cesarskim. W Wiedniu wyrzeźbił posągi generałów Laudona i Lassy’ego dla Arsenału i i. Z Wiednia udał się G. do Paryża, a po wyleczeniu choroby oczu do Brukseli. Tutaj poznał córkę słynnego wiolonczelisty Servais’ego, którą poślubił. Osiedlił się też na pewien czas w Hal w Belgii, skąd często dojeżdżał do Paryża, zanim znów zamieszkał na stałe w stolicy Francji. Podróżował także do Włoch. Osiągnąwszy w tym czasie wielką wziętość, tworzył G. liczne rzeźby, których rutyna techniczna na ogół szła w parze z banalnym ujęciem stereotypowych tematów. Rzeźby i pomniki cechuje wprawdzie wierne podobieństwo portretowe, ale wirtuozerska łatwość nie szła w parze z głębszymi osiągnięciami artystycznymi. W r. 1864 wystąpił w Salonie paryskim, m. i. z rzeźbami Polska i Przebudzenie, w r. 1866 z popiersiem Rossiniego. Podczas pobytu w Brukseli G. dekorował dom Servais’ego i wykonał poczet popiersi sławnych muzyków dla konserwatorium (np. Servais’ego, Vieuxtempsa i Gevaerta) oraz inne prace, a w Paryżu olbrzymi pomnik gen. San Martina dla stolicy Peru, Limy.

W r. 1872 wyjechał do Petersburga, gdzie został mianowany profesorem w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Nad Newą wykonał szereg rzeźb portretowych członków domu carskiego i polityków, m. i. Aleksandra II, ks. P. Gorczakowa, oraz muzyków (J. S. Bacha i L. v. Beethovena); był także autorem pomnika wzniesionego w Sewastopolu na pamiątkę wojny krymskiej. W r. 1875 zrezygnował G. z profesury w Akademii petersburskiej i osiadł w Warszawie, ożeniwszy się z Matyldą Natansonową (pierwsza żona zmarła w Petersburgu), a otworzony przez nich salon literacko-artystyczny stał się bardzo popularnym ośrodkiem kulturalnym miasta. Niebawem jednak przeniósł się G. ponownie do Paryża, w którym mieszkał do końca życia. Po śmierci swej żony w r. 1888 wstąpił G. po raz trzeci w związki małżeńskie z wdową po margrabim de Gauville.

Na cmentarzu paryskim, Montmartre i Père Lachaise znajduje się wiele rzeźb jego dłuta. Z prac G-ego dla Polski wymienić trzeba pomnik A. Mickiewicza w Warszawie (1898), popiersie J. Matejki, pomnik M. Kopernika dla Uniwersytetu Jagiellońskiego (1899), popiersie A. Fredry przed teatrem im. Słowackiego w Krakowie oraz pomnik A. Gołuchowskiego (1901) i popiersie T. Szewczenki (odsłonięte w r. 1913) we Lwowie.

Obok rzeźb portretowych tworzył G. wiele dzieł o tematyce mitologicznej i symbolicznej, przeważnie jako elementy dekoracyjne dla budowli monumentalnych w Paryżu (MSZ, École Coloniale, kościoły), Monte Carlo (kasyno gry), Padwie i in. miastach. Z ważniejszych muzeów zawierają prace G-ego zbiory w Budapeszcie, Compiegne, Gandawie, Lille, Lwowie, Moskwie (Rumiancewa), Paryżu (Luwr), Poitiers, Poznaniu, Raperswilu (Muzeum Polskie), Toulonie.

Druga żona G-ego Matylda, z domu De La Frenaye, I-o voto Natansonowa, również była rzeźbiarką. Syn G-ego (z pierwszego małżeństwa?) był uzdolnionym skrzypkiem i kompozytorem oraz laureatem konserwatorium muzycznego w Brukseli. G. zmarł 25 XI 1909 w Paryżu.

 

Ilustr. Enc. Trzaski; W. Enc. Ilustr.; Benezit E., Dictionnaire critique et documentaire des peintres, sculpteurs, dessignateurs et graveurs, 1951 IV; Thieme-Becker, Lexikon d. Künstler, XIV; Antoniewicz Bołoz J., Katalog wystawy sztuki polskiej od roku 1764–1886, Lw. 1894 s. 271–272; – Rocz. Nauk.-Liter.-Artyst. (encyklopedyczny) na rok 1905, Red. W. Okręt, 1905 s. 287; Świeykowski E., Pamiętnik Tow. Przyj. Sztuk Pięknych w Krakowie 1854–1904, Kr. 1905 s. 204 i 228–229; – „Gaz. Lwow.” 1909 nr 273 s. 4–5; „Kłosy” 1871 nr 295 s. 124–125; „Kur. Warsz.” 1909 nr 329 s. 7–8; „Tyg. Illustr.” 1872 nr 243 s. 86, 1898 nr 41, nr 52 s. 1017 i n.; – Materiały do słownika biograficznego artystów wystawiających w Tow. Przyj. Sztuk Pięknych w Krakowie, rkp.; Państw. Instytut Sztuki w W.: Materiały słownikowe do artystów.

Ignacy Trybowski

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.